Καζίνο στο Ελληνικό: The truth story

Καζίνο στο Ελληνικό: Από το ιστορικό αεροδρόμιο της Αθήνας, στα πετροδόλαρα του Κατάρ, τη συμφωνία με τη Lamda Developments και το προαπαιτούμενο του καζίνο. Ελληνικό, μια από τις πιο καλύτερες περιοχές της Μεσογείου…

Ιστορική αναδρομή

Το Διεθνές Αεροδρόμιο της Αθήνας λειτούργησε για πρώτη φορά το 1938 με διάδρομο προσγειώσεων 1.800 μέτρων.

Την πρώτη χρονιά εξυπηρέτησε περίπου 8.500 επιβάτες.

Νόμιμο Καζίνο με πολλά Φρουτάκια και Εντυπωσιακό Λόμπυ στα Live Τραπέζια

Μετά από λίγα μόλις χρόνια διέθετε δύο διαδρόμους και η ετήσια κίνηση είχε εκτοξευτεί.

Χαρακτηριστικά, το 1957 πέρασαν από το αεροδρόμιο 500.000 επιβάτες. Ήταν η εποχή που άρχισαν οι πρώτες κουβέντες για τη μεταφορά του αεροδρομίου.

Μετά από διάφορες μελέτες, αποφασίστηκε η παραμονή του στο Ελληνικό και η ανάπτυξή του με τον νέο (Ανατολικό) Αεροσταθμό.

Ένα έργο που τελικά πήρε σάρκα και οστά το 1969.

Ο Δυτικός Αεροσταθμός παραδόθηκε αποκλειστικά στην Ολυμπιακή Αεροπορία του Αριστοτέλη Ωνάση και ο Ανατολικός Αεροσταθμός στις ξένες εταιρίες.

Παρά το μεγάλο έργο και τις συνεχείς προσπάθειες βελτίωσης, οι ανάγκες δεν μπορούσαν να καλυφθούν. Τη δεκαετία του ’70 η κίνηση αυξανόταν με ρυθμό 13% ετησίως!

Γρήγορα έγινε σαφές ότι ο χώρος δεν μπορούσε να φιλοξενήσει ένα αεροδρόμιο του μέλλοντος.

 

παλιά φωτογραφία του αεροδρομίου Αθηνών

Η μεγάλη απόφαση και το τέλος εποχής

Το 1976 όλα τα περιθώρια επέκτασης του αεροδρομίου είχαν εξαντληθεί. Ήταν τότε που η ελληνική κυβέρνηση ανέθεσε την επιλογή της κατάλληλης τοποθεσίας για την κατασκευή ενός νέου αερολιμένα.

Μια γαλλική και μια γερμανική εταιρία αποφάσισαν ότι το πλέον κατάλληλο σημείο στην περιοχή της Αττικής ήταν τα Σπάτα.

Ωστόσο για διάφορους λόγους η υλοποίηση του έργου αναβλήθηκε.

Αρχικά για τη δεκαετία του ’80 και μετέπειτα για τη δεκαετία του ‘90.

Παίξε νόμιμα κουλοχέρηδες

Μετά από διεθνή διαγωνισμό το έργο κατοχυρώθηκε στη γερμανική εταιρία Hochtief.

Η λειτουργία του αεροδρομίου, που ονομάστηκε «Ελευθέριος Βενιζέλος», ανατέθηκε στη «Διεθνής Αερολιμήν Αθηνών», στην οποία συμμετείχε μια Κοινοπραξία της Hotchief με το 45% και το ελληνικό Δημόσιο με το 55%.

Τον Μάρτιο του 2001 πραγματοποιείται η τελευταία πτήση. Το Διεθνές Αεροδρόμιο της Αθήνας ή πιο απλά το Ελληνικό σταματάει τη λειτουργία του.

 

αεροπλάνα στο αεροδρόμιο ελληνικού

Οι σημαντικότερες στιγμές

-1938: Άρχισε να φτιάχνεται ο πρώτος διάδρομος.

-1950: Προστέθηκε δεύτερος διάδρομος και αυξήθηκε η έκταση του πρώτου.

-1956: Ο Αριστοτέλης Ωνάσης ιδρύει την Ολυμπιακή Αεροπορία, «απογειώνοντας» από κάθε άποψη την κίνηση του αεροδρομίου.

-1969: Εγκαινιάζεται ο Ανατολικός Αερολιμένας και ο Δυτικός παραδίδεται για αποκλειστική χρήση της Ο.Α.

-1975: Η Ολυμπιακή Αεροπορία πωλείται στο ελληνικό Δημόσιο.

-1976: Η κυβέρνηση αποφασίζει την κατασκευή νέου αεροδρομίου.

-2001: Γίνεται η τελευταία πτήση (Αθήνα – Θεσσαλονίκη) και το αεροδρόμιο στα Σπάτα ξεκινά τη λειτουργία του.

Online καζίνο με πολλά φρουτάκια

 

Ελλάς, το μεγαλείο σου

Για τις ανάγκες των Ολυμπιακών Αγώνων του 2004 κατασκευάστηκαν δύο γήπεδα Μπέιζμπολ, ένα Κέντρο Κάνοε-Καγιάκ, ένα κλειστό γήπεδο 14.100 θέσεων και μία αίθουσα Ξιφασκίας 5.000 θέσεων.

Επίσης εκεί κατασκευάστηκε το αμαξοστάσιo του τραμ της Αθήνας και του ΟΑΣΑ (ΕΘΕΛ).

Από κει και πέρα αρχίζει ένας… μαραθώνιος των εκάστοτε ελληνικών κυβερνήσεων.

Κάθε φορά θέτουν ως προτεραιότητα την αξιοποίηση του χώρου προς όφελος του ελληνικού Δημοσίου και την Ελλήνων πολιτών, αλλά ουδέποτε καταφέρνουν να φτάσουν σε μια ολοκληρωμένη συμφωνία.

Τα μπρος και πίσω βήματα είναι συνεχή.

Με το… επίσημο ξέσπασμα της οικονομικής κρίσης στη χώρα, γίνεται πλέον απαραίτητη η επίσπευση των ενεργειών.

Επί εποχής κυβερνήσεως του Γιώργου Παπανδρέου και αργότερα του Λουκά Παπαδήμου, αφήνεται να εννοηθεί ότι η συμφωνία για πώληση της περιοχής σε ένα γκρουπ από το Κατάρ είναι κοντά.

Παιχνίδι σε Καλύτερα Φρουτάκια!

Η ελληνική γραφειοκρατία, όμως, σε συνδυασμό με τις μόνιμες διαφωνίες στο ελληνικό κοινοβούλιο και συγχρόνως τις υπερβολικές απαιτήσεις των υποψήφιων αγοραστών, απομακρύνουν τους επενδυτές.

Το 2011 η κυβέρνηση αναθέτει στον Ισπανό αρχιτέκτονα Χοσέ Αθεμπίγιο τη μελέτη αξιοποίησης του Ελληνικού, μια υπόθεση που δημιούργησε εντάσεις εξαιτίας του υψηλού κόστους της διαδικασίας.

Λίγους μήνες αργότερα, ο τότε Υπουργός Περιβάλλοντος, Γιώργος Παπακωνσταντίνου, δημοσιεύει στον διεθνή Τύπο την πρώτη ανοιχτή πρόσκληση εκδήλωσης ενδιαφέροντος σχετικά με την αξιοποίηση της περιοχής. Τον Γενάρη του 2012 ο εντεταλμένος σύμβουλος του Ταμείου Αποκρατικοποιήσεων, Ανδρέας Ταπραντζής, δηλώνει ότι η ελληνική κυβέρνηση προχωρά άμεσα σε πώληση των εγκαταστάσεων, που θα φτάνει μέχρι το 70% -από το 55% που κατείχε το ελληνικό Δημόσιο.

Τον Μάρτιο του ίδιου έτους κατατέθηκε στη Βουλή το νομοσχέδιο του υπουργείου Περιβάλλοντος για την αξιοποίηση της έκτασης.

 

 

Τρεις φορές όσο το Μονακό

Η περιοχή βρίσκεται σε καταπληκτικό σημείο, κοντά στο κέντρο της Αθήνας, με άμεση πρόσβαση στα ελληνικά νησιά και σε σχετικά κοντινή απόσταση με το αεροπλάνο προς άλλους προορισμούς στην Ευρώπη και τη Μέση Ανατολή.

Συνολικά, επίσημα ή ανεπίσημα, εννιά μνηστήρες φέρονται να έχουν εκδηλώσει το ενδιαφέρον τους.

Από το Κατάρ, την Τουρκία, το Ισραήλ, τη Γερμανία, τη Βρετανία και την Ελλάδα μεταξύ άλλων.

Τον Σεπτέμβριο του 2012 η γερμανική εφημερίδα Süddeutsche Zeitung κάνει ιδιαίτερη αναφορά στο Ελληνικό.

Γράφει σχετικά για 6.2 εκατομμύρια τετραγωνικά μέτρα, τρεις φορές όσο το Μονακό, σε ένα από τα καλύτερη σημεία της Αθήνας και ένα από τα κορυφαία παραθαλάσσια «φιλέτα» της Μεσογείου.

Νόμιμο Καζίνο με πολλά Φρουτάκια και Εντυπωσιακό Λόμπυ στα Live Τραπέζια

Δύο μήνες αργότερα η κυβέρνηση αλλάζει στρατηγική και προσανατολίζεται σε πώληση του 100% της περιοχής, δημιουργώντας νέες αντιπαραθέσεις στο ελληνικό κοινοβούλιο και κατ’ επέκταση στην ελληνική κοινωνία. Το Ταμείο Αξιοποίησης της Ιδιωτικής Περιουσίας του Δημοσίου (ΤΑΙΠΕΔ) προβλέπει τη δημιουργία πάρκου σε περίπου 2,5 εκατ. στρέμματα, ενώ τα υπόλοιπα 3,7 εκατ. στρέμματα θα αποτελέσουν χώρο αστικής ανάπτυξης.

 … και Καζίνο στο Ελληνικό

Παράλληλα, το Υπουργείο Τουρισμού σε μια προσπάθεια να ανεβάσει περισσότερο τον πήχη, καταθέτει νομοσχέδιο με αντικείμενο την έκδοση ιδιωτικών αδειών λειτουργίας καζίνο σε περιοχές ολοκληρωμένης τουριστικής ανάπτυξης.

Ο στόχος είναι ξεκάθαρος, να προσελκύσει περισσότερους επενδυτές.

Το ενδιαφέρον από ξένα και ελληνικά hedge funds είναι άμεσο.

Κυριότερο όμως πρόβλημα είναι ότι τα πολλαπλά ζητήματα που εγείρονται γύρω από την επένδυση αλλά και η πολυπλοκότητά της προκαλούν τρομερές καθυστερήσεις.

Το 2013, δώδεκα χρόνια μετά το τέλος της λειτουργίας του αεροδρομίου, το Υπουργείο Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων βάζει επίσημο τέλος στο Ελληνικό ως αεροπορική εγκατάσταση, με απόφασή που δημοσιεύθηκε στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως, με τίτλο «Κατάργηση Κρατικού Αερολιμένα Αθηνών στο Ελληνικό, ως αεροπορικής εγκατάστασης».

 

And the winner is…

Φτάνουμε στις αρχές του 2014.

Μετά από πολλά, η εταιρεία Lamda Development υπέβαλε τη μοναδική προσφορά για το Ελληνικό.

Έγινε αποδεκτή από το ΤΑΙΠΕΔ.

Τα νούμερα πώλησης ανέρχονται στα 915 εκατ. ευρώ.

Παράλληλα η εταιρία δεσμεύεται να αναλάβει το κόστος ανέγερσης του έργου που «αγγίζει» το 1.25 δις.

Το χρονοδιάγραμμα υλοποίησης της επένδυσης θα επεκταθεί συνολικά σε 25 έτη από τη μεταβίβαση των μετοχών.

Παίξε νόμιμα κουλοχέρηδες

Τα χρήματα συμφωνήθηκε να μπουν στα κρατικά ταμεία σε βάθος χρόνου δεκαετίας.

Η εξέλιξη προκαλεί θύελλα αντιδράσεων από την πλευρά της αντιπολίτευσης, που κάνει λόγο για ξεπούλημα και μίζες.

Η Lamda Development είναι μια εταιρεία που δραστηριοποιείται στην ανάπτυξη, επένδυση και διαχείριση ακινήτων σε Ελλάδα και Ευρώπη.

Είναι μέλος του Ομίλου Λάτση και διατηρεί στρατηγικές συμμαχίες με διεθνείς και ελληνικές εταιρείες.

Προκειμένου να διασφαλίσει την απαιτούμενη κεφαλαιακή επάρκεια «συμμάχησε» με την Al Maabar από το Abu Dhabi και τον κινέζικο όμιλο Fosun Group.

Η Lamda Development εκτιμά ότι η δημιουργία ενός παγκόσμιας εμβέλειας τουριστικού προορισμού στην Αθήνα θα προσελκύει ένα εκατομμύριο επιπλέον τουρίστες.

Θα δημιουργηθούν πάνω από 2.500 ξενοδοχειακές κλίνες, που θα θέτουν νέα δεδομένα για το τουριστικό προϊόν της πρωτεύουσας, ενώ οι αρχικές εκτιμήσεις κάνουν λόγο για τουλάχιστον 70.000 νέες θέσεις εργασίας.

 

μακέτα πλάνου επένδυσης στο ελληνικό

Το πλάνο

Οι βασικές αρχές σχεδιασμού περιλαμβάνουν την ανάπτυξη του Μητροπολιτικού Πάρκου Πρασίνου και Αναψυχής, 2.000.000 τ.μ..

Πιο αναλυτικά, ο σχεδιασμός προβλέπει: Τη δημιουργία ενός ανεκτίμητου πνεύμονα πρασίνου και την ανάπτυξη πρότυπων αθλητικών εγκαταστάσεων.

Αξιοποίηση τμημάτων του Αεροδρομίου για τη δημιουργία χώρων αναψυχής.

Την ανάπτυξη του παραλιακού μετώπου, που περιλαμβάνει χρήσεις τουρισμού (ξενοδοχειακών μονάδων, αθλητικών εγκαταστάσεων, εμπορικών δραστηριοτήτων).

Την αξιοποίηση έκτασης του πρώην αεροδρομίου Ελληνικού με ποικίλες νέες χρήσεις, όπως εκπαιδευτικά ιδρύματα και campus στέγασης φοιτητών, ιδρύματα υγείας και έρευνας, καθώς και ένα πρότυπο επιχειρηματικό πάρκο, στοχεύοντας στην ανάδειξη του έργου ως προορισμού εκπαίδευσης, έρευνας και επιχειρηματικότητας.

Online καζίνο με πολλά φρουτάκια

Επίσης, θα συμπεριληφθούν χρήσεις αναψυχής και εμπορίου συμπεριλαμβανομένου του μεγαλύτερου εμπορικού κέντρου της Αττικής.

Υπεραγορές, ξενοδοχειακά συγκροτήματα, πρότυπες τουριστικές υποδομές, καθώς και οικιστικές αναπτύξεις είναι μέσα στα σχέδια.

Τέλος, θα υλοποιηθεί ένα διευρυμένο δίκτυο πεζόδρομων και ποδηλατοδρόμων.

 

Επένδυση μαμούθ

Η μνημονιακή υποχρέωση του Δημοσίου να προβεί σε διεθνή διαγωνισμό για την έκδοση άδειας καζίνο στην έκταση του Ελληνικού, ως μέσο δημιουργίας ταμειακών εισροών που θα συμβάλουν στη χρηματοδότηση της επένδυσης, αύξησε κατακόρυφα το ενδιαφέρον των επιχειρηματικών ομίλων που δραστηριοποιούνται στον κλάδο, εντός κι εκτός Ελλάδας.

Τον Απρίλιο του 2017, σύμφωνα με ρεπορτάζ της εφημερίδας «Δημοκρατία», το μεγαλύτερο καζίνο παγκοσμίως, ο αμερικανικός κολοσσός Caesars Entertainment, που «εδρεύει» στο Λας Βέγκας και συνοδεύεται από ξενοδοχεία, συνεδριακά κέντρα, καταστήματα, χώρους εστίασης και άλλες τουριστικές υποδομές, κάνει κρούση στην κυβέρνηση για επενδύσεις ύψους από 1 ως 3 δισεκατομμύρια.

Το θέμα παίρνει διαστάσεις και κυκλοφορεί στα κεντρικά δελτία ειδήσεων.

«Σκεφτόμαστε εδώ και καιρό να επενδύσουμε στη χώρα σας. Έγινε μια καλή αρχή. Η κυβέρνηση μας πρότεινε άλλες τρεις τοποθεσίες» δήλωσε στην εφημερίδα η Τζαν Τζόουνς, αντιπρόεδρος της εταιρίας, η οποία φέρεται να είχε επαφές με τον Αλέξη Τσίπρα και τον Πάνο Καμμένο μεταξύ άλλων.

Πέρα από την επένδυση, έφερε μαζί της μια λίστα με 50 εκατομμύρια ηλεκτρονικές διευθύνσεις πελατών παγκοσμίως.

Το συνολικό πρότζεκτ για καζίνο στο Ελληνικό κάνει λόγο για 25.000 θέσεις εργασίας, εκ των οποίων οι 5.000 σε μόνιμη βάση.

Θα διαμορφωθούν ξενοδοχειακές εγκαταστάσεις, εμπορικά κέντρα, εστιατόρια, αλλά και συνεδριακοί χώροι.

 

Προσέλκυση τουριστών

Μάλιστα, η Αμερικανίδα επεσήμανε το τελευταίο λέγοντας χαρακτηριστικά ότι «η διοργάνωση συνεδρίων αποτελεί έναν εξαιρετικό τρόπο προσέλκυσης νέων τουριστών και μάλιστα δώδεκα μήνες το χρόνο».

Σημειώνεται ότι η Τζαν Τζόουνς διετέλεσε για 8 χρόνια δήμαρχος του Λας Βέγκας, από το 1991 ως το 1999.

Επί δημαρχίας της, δημιουργήθηκαν υποδομές και η πόλη παρουσίασε τρομερή άνοδο.

Αποτέλεσμα ήταν να εξελιχτεί σε έναν από τους σημαντικότερους τουριστικούς προορισμούς στον πλανήτη.

Παιχνίδι σε Καλύτερα Φρουτάκια!

Οι Αμερικανοί, πέρα από το καζίνο στο Ελληνικό, που βρίσκεται στην κορυφή της ατζέντας τους, έχουν εκδηλώσει ενδιαφέρον για το λιμάνι του Πειραιά, αλλά και περιοχές στην Ανατολική Αττική, προκειμένου να υπάρχει ακόμα πιο εύκολη πρόσβαση από το αεροδρόμιο στα Σπάτα.

 

Κι άλλοι υποψήφιοι για καζίνο στο Ελληνικό

Όσο η υπόθεση προχωράει, έστω με αυτούς τους αργούς ρυθμούς, τόσο μεγαλώνει η λίστα με τους υποψήφιους.

Στο κόλπο είναι πιθανό να μπει και η Hard Rock International, η οποία συμμετέχει στην κοινοπραξία που πρόσφατα κέρδισε τον διαγωνισμό για το πρώτο καζίνο στην Κύπρο και διατηρεί επιχειρήσεις ανά τον κόσμο, μεταξύ άλλων σε Χόλιγουντ, Ιμπίθα και Μπαλί.

Η Hard Rock έχει παρουσία σε 71 χώρες, με τα γνωστά καφέ-μπαρ, αρκετά ξενοδοχεία και 11 καζίνο.

Προς το παρόν, το ενδιαφέρον της περιορίζεται στη μακροχρόνια μίσθωση του πρώην κεντρικού κτιρίου της Αγροτικής Τράπεζας επί της Πανεπιστημίου, που στο παρελθόν στέγαζε το ξενοδοχείο King’s Palace.

Οι αναλυτές, όμως, θεωρούν ότι η συγκεκριμένη κίνηση αποκαλύπτει τις πραγματικές προθέσεις του αμερικανικού ομίλου.

Δεν είναι μονάχα το πρόσφατο παρελθόν, με την εμπλοκή του στο καζίνο της Κύπρου, αλλά και οι προ λίγων μηνών δηλώσεις του αντιπροέδρου της εταιρίας για την Ευρώπη, Ντέιβιντ Πέλοου, ο οποίος εξηγούσε ότι «η ελληνική πρωτεύουσα αποτελεί ευκαιρία από κάθε άποψη».

Κι όλα αυτά με τη στήριξη του πρέσβη των Ηνωμένων Πολιτειών στην Αθήνα, Τζέφρι Πιατ.

Στο παιχνίδι είναι κι άλλοι, όπως οι Κινέζοι της Malco, ακόμα και o όμιλος Τραμπ.

 

Προαπαιτούμενο

H δημιουργία καζίνο συγκαταλέγεται, σύμφωνα με τους ιθύνοντες της Lamda Development, στις αναβλητικές αιρέσεις για να προχωρήσει συνολικά το έργο και η συμφωνία.

Αποτελεί προαπαιτούμενο, συνεπώς το ζήτημα είναι υψίστης σημασίας και καθόλου εύκολο.

Καταρχήν, υπάρχει θέμα με 37 στρέμματα, που αφορούν την ανέγερση του καζίνο, τα οποία χαρακτηρίζονται ως δασική περιοχή από τον δασάρχη Πειραιά.

«Το επιχειρησιακό σχέδιο εκπονήθηκε από διεθνείς συμβούλους και έχουν δαπανήσει εκατομμύρια.

Δεν μπορείς να πάρεις ένα κομμάτι και να το πας αλλού.

Δεν είναι Legoland» έλεγε ο διευθύνων σύμβουλος της Lamda Development, Οδυσσέας Αθανασίου, στη γενική συνέλευση της εταιρίας.

Το ΤΑΪΠΕΔ και η Ελληνικό Α.Ε. έχουν καταθέσει ένσταση.

Από κει και πέρα, απαιτείται ρύθμιση του υπάρχοντος νομοθετικού πλαισίου, που αφορά και στις ελληνικούς ομίλους του χώρου.

Σημειώνεται ότι από πέρσι η Ελληνικό Καζίνο Πάρνηθας Α.Ε. (ΕΚΠ), ιδιοκτήτρια του καζίνο Μοντ Παρνές, αλλά και η Regency Entertainment A.E. (Regency), διαχειρίστρια του ιδίου καζίνο, έχουν ζητήσει τη μετεγκατάστασή του, αφού σύμφωνα με ανακοίνωσή τους αυτή «αποτελεί μονόδρομο για την επιβίωσή του καζίνο και την διατήρηση των 1000 θέσεων εργασίας που υφίστανται σήμερα στο Μοντ Παρνές».

Το Υπουργείο Οικονομικών έχει αναθέσει στην εταιρία Grant Thorton να αποτυπώσει τις ιδιαιτερότητες της αγοράς υποδεικνύοντας λύσεις, ώστε να επισπευσθεί η προκήρυξη του διεθνούς διαγωνισμού και να ξεκινήσει το σχέδιο.

Τα κυριότερα προβλήματα είναι τα capital controls, η συνεργασία με τις τράπεζες προκειμένου να διευκολύνουν τη διακίνηση του χρήματος, ο περιορισμός των φόρων, οι εισφορές του Δήμου και το υψηλό ποσοστό συμμετοχής του Δημοσίου στα μικτά κέρδη.